Princip - Skole-Hjemsamarbejde

PRINCIP FOR SKOLE-HJEMSAMARBEJDET

Formål:

Målet med skole-hjemsamarbejdet er at give børnene de bedste forudsætninger for trivsel, udvikling, dannelse og læring. Skole-hjemsamarbejdet bygger på folkeskoleloven, hvor det bl.a. fremgår, at børn og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.
Princippet om skole-hjemsamarbejde på Viby Skole tager udgangspunkt i skolens fire værdier, som er forpligtende fællesskaber, nysgerrighed, tillid og respekt. Vi ser det gode skole-hjemsamarbejde som et forpligtende fællesskab mellem børn, forældre og medarbejdere, hvor alle har et medansvar for at bidrage til samarbejdet. Det betyder, at vi udviser respekt for og tillid til hinandens synspunkter, vurderinger og handlinger, og at vi indgår i en åben og nysgerrig dialog med hinanden.

Børnene:

Børnene er tildelt en aktiv rolle i samarbejdet fordi de – afstemt efter alder og individuelle forudsætninger - skal lære at tage medansvar for egen trivsel, udvikling, dannelse og læring. Og fordi de skal lære, at deres stemme har betydning.
Børnenes skal derfor:

• Bidrage til samarbejdet ved at give udtryk for deres oplevelser og behov.
  • Bidrage til den positive dialog ved både at ytre sig og lytte til andre.
  • Bidrage til egen trivsel, udvikling, dannelse og læring ved at sætte sig mål.

Medarbejdere og ledelse:

Medarbejdere og ledelse har en faglig og professionel rolle i samarbejdet og forventes at tage ansvar for, at skole-hjemsamarbejdet har fokus på at understøtte børnenes trivsel, udvikling, dannelse og læring.
Medarbejdere og ledelse skal derfor:

• Understøtte at børnene inddrages i skole-hjemsamarbejdet, så børnene føler sig lyttet til, inddraget og imødekommet.
  • Bidrage til at børnene oplever, at de voksne taler ordentligt om og til hinanden, herunder at børnene friholdes for eventuelle tvister mellem skole og hjem.
  • Informere forældrene om undervisningen og andre aktiviteter i og omkring eleven, klassen og skolen.
  • Afholde skole-hjemsamtaler med det enkelte barns faglige udvikling og trivsel i fokus.
  • Forberede skole-hjemsamtalerne i samarbejde med det enkelte barn, så samtalen har fokus på barnets faglige og sociale udviklingsmål.
  • Holde forældremøder i klassen i samarbejde med kontaktforældrene (indsæt link til folder). Forældremøder skal bidrage til, at forældre og skole afstemmer forventningerne til fx undervisningens overordnede mål samt til den løbende kommunikation og dialog mellem skole og hjem og indbyrdes mellem forældre. Forældremøder skal endvidere bidrage til, at forældrene får et godt indbyrdes samarbejde og en god dialog.

- Vedtaget på Skolebestyrelsesmødet den 21. april 2021.

Nr 4 Princip for skole-hjemsamarbejde.pdf

Shape Created with Sketch.