Fra børnehave til Mini-SFO til børnehaveklasse
Mini-SFO starter i princippet d. 1. maj, hvor de nye kommende 0. klasses børn bliver ført blidt ind i livet som skole-elev. Da Roskilde Kommune har lukkedag d. 1. maj, vil opstarten derfor altid være d. 2. maj, såfremt det er en hverdag ellers førstkommende hverdag efter d. 2. maj.
I ønsket om at lette overgangen fra daginstitution til skole og SFO samarbejder Viby Skole og SFO med børnehusene Stjernen, Blomstergården, Solstrålen og Atlantis om projekt 'VELLYKKEDE OVERGANG'. Projektet består af en række aktiviteter, der forløber fra efteråret og helt frem til start i Mini-SFO primo maj. Aktiviteterne i projektet er tilrettelagt med særligt fokus på SKOLEPARATHED.
- SFO’en inviterer til fælles aktiviteter for alle børnehusene
- SFO personalet besøger børnehusene
- Børnehusene besøger SFO’en
- Scrapbog til alle børn
- Åbent Hus for børn og forældre
- Overleveringsmøder – generelt om børnegrupperne
- Overleveringsmøder – enkelt børn (forældredeltagelse)
- Program for start i Mini-SFO
Pædagogiske mål
Børnene skal overordnet set lære at begå sig i en SFO/ skole kontekst.
Det betyder, at børnene skal lære at være endnu mere selvhjulpne (kunne holde styr på egne ting/garderobe, kunne gå på toilet, tage tøj på efter vejret, modtage en kollektiv besked, mv.).
Selv kunne opsøge aktiviteter, søge hjælp og vide hvor man skal gå hen, hvis man har spørgsmål.
At kunne sidde stille og være stille når det kræves, at kunne række hånden op når man vil sige noget, orientere sig på skolen, anvende vores Tabulex system, og vente på tur.
At lære behovsudsættelse i en SFO/skole, at verbalt kunne udtrykke sine følelser og behov. At tage initiativ til-og opbygge relationer til nye venner.
Vi arbejder ud fra en grundtanke om, at børn gør det så godt de kan. Når det er svært. Vil vi voksne hjælpe dem.
Børnenes læringsmål
I SFO og skole lægger vi vægt på udvikling og læring. SFOen arbejder med Pejlemærker for et godt børneliv i SFO, udarbejdet af Roskilde Kommune.
Pejlemærkerne er: At alle børn her mulighed og lyst til at indgå i sociale fællesskaber og relationer på tværs.
At alle børn har medbestemmelse og oplever at de inddrages.
At der er variation i aktiviteter med plads til fordybelse, leg og bevægelse.
At de voksne motiverer og vækker nysgerrighed og er nærværende, deltagende og engagerede
Vi har opstillet læringsmål for at gøre det nemmere for børnene at gå fra børnehave til SFO og 0. klasse, samt for at invitere jer forældre til et samarbejde, der indeholder tydelige mål.
Foruden de beskrevne læringsmål, så vil aktiviteterne i aktivitetsskemaet tage udgangspunkt i fælles mål for børnehaveklassen. Se pjece Klar, Parat, Skolestart.
Aktiviteter i SFOen
Vi vil i maj-perioden lave særlige aktiviteter for børnene ud fra et fast ugeskema.
Vi forsøger at skabe sammenhæng til skolestarten ved at udbyde aktiviteter og struktur som går igen efter sommerferien i børnehaveklasserne.
Om eftermiddagen hvor SFO’en er åben for alle SFO’ens øvrige børn, vil de nye miniSFO børn indgå i samspil og aktiviteter med alle årgange. De andre børn er kulturbærere for de nye 1. maj børn og er yderst behjælpelige og omsorgsfulde overfor de små nye i huset.
Leg: Vi prioriterer at Mini SFO-børnene skal have mulighed for at lege, da det netop er gennem legen, at deres mange sociale kompetencer bliver udviklet og nye relationer dannet.