Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip - Dannelse, sammenlægning og deling af klasser

PRINCIP FOR DANNELSE, SAMMENLÆGNING OG DELING AF KLASSER

Formål

Formålet med dette princip er at sikre klare rammer og en grundigt tilrettelagt proces, som skaber bedst mulig tryghed, både når skolen danner nye 0. klasser og hvis skolen danner nye klasser senere i skoleforløbet.

Baggrund

Viby skole danner det antal 0. klasser, som byrådet i Roskilde kommune beslutter. Nogle børn vil være i samme klasse hele skoleforløbet, og andre vil opleve ændringer undervejs, idet økonomiske og pædagogiske forhold kan medføre ændringer.

Skolens økonomi og antallet af klasser tildeles efter tildelingsmodeller, som er vedtaget af byrådet i Roskilde kommune. Den nuværende tildelingsmodel for almenområdet udmønter som udgangspunkt en klassetildeling for hver 24 elever i en 0. klasse og en klassetildeling for hver 26 elever på 1. – 9. årgang. Der udløses således en klassetildeling ved 1-26 elever på en årgang, 2 klassetildelinger ved 27-52 elever på en årgang osv.. Det maksimale elevtal i en klasse er 28.

Ændringer i elevtallet kan nødvendiggøre, at klasser sammenlægges eller deles. Eksempelvis skal skolebestyrelsen handle økonomisk ansvarligt og optimere antallet af klasser, hvis skolens samlede økonomi er i ubalance, og antallet af klassetildelinger nedreguleres.

Klassesammenlægning eller deling sker efter indstilling fra skolens ledelse og beslutningen træffes af skolebestyrelsen.

Nye klassedannelser kan således være et vilkår i folkeskolen. Det kan opleves utrygt som børn, forældre og medarbejdere, fordi det indebærer et skift fra det kendte, men kan også medføre nye muligheder og bidrage til øget trivsel.

Kriterier for klassedannelse og kommunikation

Ved klassedannelse er målet at etablere optimale lærings- og trivselsmiljøer for alle.

Kriterierne for at danne nye klasser er:

  • At opnå faglig og social mangfoldighed, der tilgodeser børnenes forskellige behov, forudsætninger og potentialer

  • At have fokus på både individet og fællesskabet

  • At inddrage pædagogiske og relationelle input fra daginstitutioner og/eller skolens personale

  • At klasser så vidt muligt bør være lige store og have en jævn fordeling af piger og drenge

  • At børnenes ønsker skal høres, når det vurderes hensigtsmæssigt, under hensyn til de øvrige kriterier 

Kriterierne for kommunikation:

  • At kommunikere klart og rettidigt i henhold til retningslinjerne 

  • At børn, forældre og medarbejdere oplever processen som tryg og gennemsigtig 

Det er vigtigt at forældre bliver inkluderet og hørt i processen ved sammenlægning/deling af klasser, og dermed kan bidrage konstruktivt i processen ved at deltage i forældremøder, have en positiv tilgang til den nye klasse, de nye kammerater, forældre og lærere/pædagoger, samt prioritere den nye klasse. Dette kan ske ved at have et aktivt forældreråd, og at forældre bestræber sig på at deltage i klassen arrangementer.

- Godkendt i Skolebestyrelsen den 2. april 2024

Dokumenter