Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip - Kommunikation

PRINCIP FOR KOMMUNIKATION
 

Formål med kommunikationsprincipperne

Kommunikationen mellem skole, SFO og hjem skal sikre, at skole og SFO i samarbejde med forældre/værger tager ansvar for den enkelte elevs faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle trives og bliver så dygtige som de kan.

Overordnet mål:

  • At al kommunikation mellem skole, SFO og hjem foregår i en saglig og god tone inden for 3-5 arbejdsdage.

  • At alle ansatte og forældre/værger er bekendt med AULA og skoleportalen som besked- og informationskanal.

Skolens ansvar: 

  • Forældre/værger orienteres om skolens faglige og sociale aktiviteter i ugeplanen (0.-9. klasse). Fra 5. klasse målrettes kommunikationen om skolens faglige og sociale aktiviteter gradvist mere direkte til skolens elever i ugeplanen

  • Forældre/værger informeres rettidigt, korrekt og målrettet i forbindelse med skolens/SFO’ens aktiviteter. Kommunikationen kan være fremad- eller bagudrettet (efter behov).

  • På årets første forældremøde drøftes kommunikation for det kommende skoleår. Der forventningsafstemmes i forhold til hyppighed og grad af kommunikation

  • Skolen/SFO informerer hurtigst muligt forældre/værger hvis der opstår faglige, sociale eller trivselsmæssige bekymringer for eleven. Hvis det skønnes nødvendigt aftaler skolen/SFO et tlf. eller fysisk møde med forældre/værger. 

  • Skolen/SFO behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre/værger så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.

Forældrenes ansvar:

  • Forældre/værger engagerer sig i elevens daglige skolegang og skole-hjem-samarbejdet gennem aktiv deltagelse i forældremøder og skole-hjem-samtaler. Derudover opfordres forældre/værger til at bakke op om elevens klasses faglige og sociale aktiviteter, da gode forhold forældre imellem smitter positivt af på klassens fællesskab.

  • Forældre/værger har et ansvar for at omtale skolens personale og andre elever ordentligt i elevens påhør.

  • Forældre/værger orienterer sig via skolens kommunikationskanaler om elevens skoledag og understøtter, at eleverne selv orienterer sig i skolens ugeplaner gradvist fra 5. klasse

  • Henvendelser vedr. Elevens faglige og sociale trivsel rettes i første omgang til klasseteamet og/eller den pågældende lærer og først herefter til den relevante afdelingsleder.

  • Skolen/SFO orienteres om væsentlige forhold i familien som kan have betydning for elevens dagligdag, trivsel og læring. Forældre/værger kan ved behov få en tlf. eller fysisk samtale med skolen.

  • Holde den gode tone i skrift og tale over for skolens personale, forældre/værger og andre elever.

  • Møde op til skolebestyrelsens årsmøde

  • Ved spørgsmål angående elevens praktiske dagligdag, f.eks. om eleven skal medbringe idrætstøj, turtaske eller historiebog, så kontakt i første omgang en klassekammerat eller dennes forældre/værge. 

Dokumenter

Princip for kommunikation

Shape Created with Sketch.