Valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen på Viby Skole
Kære forældre til elever på Viby Skole
Vi skal i år afholde valg af jeres repræsentanter i skolebestyrelsen. I Roskilde Kommune afholdes valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen hvert andet år (forskudte valg). Det betyder, at forældrerepræsentanterne ikke alle er på valg samtidig. Derfor skal der i år vælges 3 nye forældrerepræsentanter og suppleanter til skolebestyrelsen.
Vi håber, at du vil deltage i valget af de nye forældrerepræsentanter. Samtidig vil vi opfordre dig til at overveje, om det ikke vil være noget for dig at være medlem af skolebestyrelsen.
Opstilling og valg foregår her i foråret. De 3 nye forældrerepræsentanter og suppleanter tiltræder den 1. august 2024 og vælges for en 4-årig periode.
Du kan her læse mere om skolebestyrelsens arbejde, hvem der kan stille op til skolebestyrelsesvalget og køreplanen for skolebestyrelsesvalget.
Skolebestyrelsens arbejde
Skolebestyrelsen fastsætter bl.a. principper for skolens virksomhed, f.eks. om undervisningens organisering og om samarbejdet mellem skole og hjem. Skolebestyrelsen godkender også skolens budget og beslutter dens ordensregler og værdiregelsæt.
Skolebestyrelsen består - udover af forældrerepræsentanterne - af repræsentanter for medarbejdere og elever og op til to lokale repræsentanter for erhvervsliv, ungdomsuddannelser eller foreninger. Skolelederen og dennes stedfortræder deltager i skolebestyrelsens møder uden stemmeret og er sekretær for skolebestyrelsen.
Hvem kan stille op og hvem kan stemme
Alle, der har forældremyndigheden over et barn, som er indskrevet på skolen, kan både stille op og stemme ved skolebestyrelsesvalget.
Desuden kan plejeforældre, ægtefæller til forældremyndighedsindehavere, stedforældre og forældre, der ikke har del i forældremyndigheden, opnå valgret og valgbarhed.
Du kan læse mere om reglerne i bilag nederst i dokumentet.
Valgliste
Skolen udarbejder en valgliste over personer, der er valgberettigede.
Hvis man ønsker at sikre sig, at man står på valglisten, eller hvis man gerne vil optages på valglisten, skal man henvende sig på skolens kontor.
Valglisten kan ses på skolens kontor fra den 3.juni til den 14.juni klokken 12.00
Sidste frist for at blive optaget på valglisten er den 2.juni klokken 12.00
Hvis du vil stille op
Hvis du gerne vil stille op som kandidat til skolebestyrelsen, skal du kontakte skolens kontor.
Du kan melde dig som kandidat nu, på valgmødet eller op til 10 dage efter valgmødet. Det vil sige senest den 30.maj 2024
Valgmøde
Vi holder valgmøde på skolen den 15.maj klokken 17.00-17.45 på afdeling Ørstedvej
På valgmødet vil du blive orienteret om valget og få præsenteret de kandidater, der stiller op. De vil fortælle om deres synspunkter og holdninger til skolebestyrelsesarbejdet, og du får mulighed for at stille spørgsmål til dem. Som nævnt kan du også selv stille op.
På valgmødet kan kandidaterne aftale en opstillingsrækkefølge for hvem der skal være medlem af bestyrelsen, og hvem der skal være suppleant. Hvis der ikke kommer indsigelser eller nye kandidater stiller op (indtil 10 dage efter valgmødet), gælder denne opstillingsrækkefølge, og skolebestyrelsesvalget kan afgøres som fredsvalg.
Har du allerede nu lyst til at stille op som kandidat til skolebestyrelsesvalget, kan du henvende dig til skolens kontor og fortælle, at du stiller op. Du skal melde dig inden den 13.maj, hvis du vil være sikker på at komme med i den præsentation af kandidaterne, som sendes ud inden valgmødet.
Fredsvalg og eventuel afstemning
Kandidater til skolebestyrelsen kan indtil torsdag den 30.maj aftale en opstillingsrækkefølge. Hvis de ikke kan blive enige, holdes der en afstemning.
Valgbestyrelsen sørger for at orientere om afstemningen.
En eventuel afstemning vil finde sted i perioden fra den 3.juni til og med 14.juni.
Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til skolebestyrelsesvalget og skolebestyrelsens arbejde, er du velkommen til at henvende dig til skolens kontor eller til følgende medlemmer af skolebestyrelsen:
Formand for skolebestyrelsen: Christian Madsen på 5230 1413
Medlem af skolebestyrelsen: Klaus Qvist Rasmussen på 2345 8213
Med venlig hilsen
Skoleleder Annemette Rosén og SB-formand Christian Madsen
Dato/Sted | Opgave/aktivitet |
30. april | Information på aula og hjemmesiden omkring valget.
|
13.maj klokken 12.00 | Sidste frist, hvis du vil være sikker på at komme med i den præsentation af kandidaterne, som sendes ud inden valgmødet |
15.maj klokken 17.00 – 17.45 (Personalerummet afdeling Ørstedvej). | Afholdelse af valgmøde (se ovenfor)
|
30.maj | Seneste frist for aftale mellem kandidater om opstillingsrækkefølge (fredsvalg, dvs., hvis der ikke er flere kandidater end skolen skal bruge).
|
3.juni | Såfremt der ikke afholdes fredsvalg, udsendes der kandidatbeskrivelser på aula/hjemmesiden (dvs. denne dato klokken 12.00 er også deadline for kandidaternes beskrivelse af, hvorfor de ønsker at stille op og hvad de særligt brænder for i SB-arbejdet).
Dette sker kun i tilfælde af, at der er flere kandidater end skolen skal bruge eller, hvis der ikke kan opnås enighed omkring opstillingsrækkefølge.
Såfremt der afholdes fredsvalg, meldes resultatet ud. |
4.juni – 11.juni | Til alle stemmeberettigede udsendes på aula link til digital afstemning den 4.juni. Frist for digital afgivelse af stemmer til skolebestyrelsesvalg er 11. juni 12.00 (såfremt der ikke er fredsvalg) |
12.juni | Skolen orienterer hjemmene om valgresultatet |
Uddrag af skolebestyrelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1074 af 14. september 2017)
Valgret og valgbarhed
§ 5. Skolebestyrelsens forældrerepræsentanter vælges af og blandt de personer, der på valgets tidspunkt har forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i skolen, samt af og blandt de personer, som i henhold til § 6 tillægges valgret og valgbarhed.
Stk. 2. Valgret og valgbarhed for forældrene forudsætter, at barnets skoleplacering er endeligt fastlagt inden valget.
Stk. 3. Ved skoler, der er besluttet nedlagt i valgåret, jf. § 3, er forældrene valgberettigede og valgbare ved valget på den skole, som barnet skal overflyttes til.
Stk. 4. Forældre til børn, der med virkning fra 1. august i valgåret skal overføres til en skole for de ældre klassetrin, deltager kun i valget ved denne skole.
Stk. 5. Forældre til børn, der midlertidigt undervises på en specialskole, herunder regionale undervisningstilbud, deltager i valget ved den skole, hvorfra henvisningen har fundet sted.
§ 6. Der tillægges følgende personer valgret og valgbarhed som forældrerepræsentanter, hvis de fremsætter ønske herom over for skolens leder:
1) Personer, der har modtaget et barn, der er indskrevet i skolen eller ved et regionalt undervisningstilbud, i privat familiepleje eller formidlet døgnophold, forudsat, at personerne har plejetilladelse eller godkendelse fra kommunalbestyrelsen. Tilladelsen skal være meddelt senest et år før valget. Forældremyndighedens indehaver(e) kan ikke samtidig deltage i valget.
2) Den, der har indgået ægteskab med indehaveren af forældremyndigheden over et barn, der er indskrevet i skolen, forudsat at indehaverne/indehaveren af forældremyndigheden giver sin tilslutning.
3) Stedforældre til en elev, hvis indehaveren/indehaverne af forældremyndigheden over barnet samtykker heri.
4) Faderen til et barn, der er indskrevet i skolen, hvis faderskabet er fastslået, og faderen bor sammen med forældremyndighedens indehaver og barnet.
5) Den af de biologiske forældre, som ikke har del i forældremyndigheden, og som ikke bor sammen med forældremyndighedens indehaver, jf. nr. 4. Det er en forudsætning, at forældremyndighedens indehaver giver sin tilslutning, og at der ikke er meddelt valgret til nogen anden i medfør af nr. 2.
Stk. 2. § 5, stk. 2-5, gælder tilsvarende for personer, der tillægges valgret og valgbarhed efter stk. 1.
§ 7. Personer, der er ansat ved den pågældende skole, den samdrevne institution, jf. folkeskolelovens § 24 a, en ungdomsskole som har fælles ledelse med folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 24 b eller det regionale undervisningstilbud, kan ikke vælges til eller være forældrerepræsentanter i skolebestyrelsen.